|
 |
|
|
BITUMARIN
Zaltbommel |
|
|
|
|
 |
|
|
|
In 1960 besluiten
twee pioniers op het gebied van bitumineuze constructies onder water te
gaan samenwerken en hiervoor een nieuwe werkmaatschappij te richten.
Wegenbouwmaatschappij J. Heijmans en de Koninklijke Maatschappij
Wegenbouw bundelden in deze nieuwe werkmaatschappij de ervaringen welke
ze opgedaan hebben uit eerdere uitgevoerde waterwerken o.a. bij de Zuiderzeewerken.
We spreken dan van de : N.V. Maatschappij tot ontwikkeling en
toepassing van Bitumineuze Constructies onder water "BITUMARIN".
Bij beide ondernemingen werden in die tijd proeven ondernomen met
asfaltconstructies in de waterbouw, met name de bodembescherming bij de
Deltawerken.
De nieuwe werkmaatschappij werd geleid door de heer Gerard Rinkel welke
afkomstig was van Heijmans.
In de beginjaren legde Bitumarin zich vooral toe op het aanbrengen van
asfaltdrempels onder water, dit als basis voor de nieuwe dammen in het
Deltagebied. |
|
|
6101
Grevelingen
Aanleg dam
Asfaltschip "Dorus Heijmans"
1961
Foto archief Heijmans |
 |
|
|
|
Het asfaltschip van Heijmans de "Dorus Heijmans" word teruggetrokken uit
de Zuiderzeewerken, totaal verbouwd en ingezet bij het omvangrijke
Deltawerk bij de afsluiting van de Zandkreek en later in de Grevelingen.
Het schip liep in 1950 van stapel, de basis was een voormalig Engels
landingsvaartuig en werd ingezet bij dijkbekledingswerkzaamheden op de
dijk Harderwijk - Lelystad.
Op 1 September 1962 ging het echter fout met de "Dorus", zo'n 400 meter
vanaf de kade maakte het schip water en zonk, dit gebeurde in het
weekend en de twee mensen die aan boord waren konden het schip tijdig
verlaten, bizar is dat men bezig was met het laatste stuk van de drempel
van de dam, een dag later zou dit werk gereed zijn.
In dat zelfde jaar 1962 ontving men van Rijkswaterstaat Directie Sluizen
en Stuwen een tweede grote opdracht, de aanleg van twee havendammen in
IJmuiden een opdracht van 40 miljoen gulden.
Bitumarin had tot taak de 3 m beneden de zeespiegel het gestorte stenen
damlichaam te profileren en te verhogen en daarmee de constructie tegen
golfaanvallen bestand te maken door ze te bekleden met een 2,25 meter
dikke bitumineuze laag. Daarbovenop moest het geheel worden afgewerkt
met een kruin in betonelementen.
De bitumineuze laag op de steenkern van breuksteenbrokken, die variëren
tussen de 300 en 1000 kg, is gemaakt van een geheel nieuw bouwmateriaal,
het zogenaamd steenasfalt. Op grond van laboratoriumproeven en ander
experimenten is dit materiaal, in nauwe samenwerking met
Rijkswaterstaat, door Bitumarin verder ontwikkeld voor deze speciale
toepassing.
Uiteindelijk zijn de dammen uitgebouwd tot 3 km uit de kust in
waterdiepten die varieerden van 8 tot 14 m |
|
|
6301
IJmuiden
Aanleg havendammen
CATERPILLAR 966A laad breuksteen
1963
Foto caterpillar activiteiten |
 |
|
|
6302
IJmuiden
Aanleg havendammen
De eerste
Steenasfaltinstallatie
1963
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6303
IJmuiden
Aanleg havendammen
Transport van de steenasfalt naar de zuidpier in aanleg
1963
Foto nationaal archief |
 |
|
Het steenasfalt word in aangevoerd in bakken die op trailers worden
geplaatst en getrokken worden door CATERPILLAR 966A "trekkers" |
|
|
6304
IJmuiden
Aanleg havendammen
1963
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6305
IJmuiden
Aanleg havendammen
Laden bij de steenasfaltinstallatie
1963
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
6306
Advertentie Telegraaf
1963
|
 |
|
|
6401
IJmuiden.
Aanleg havendammen
CATERPILLAR 944A
1964
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
6402
IJmuiden
Aanleg havendammen
Een nieuwe CATERPILLAR 966B word in gebruik genomen, rechts de 966A
1964
Foto Caterpillar activiteiten |
 |
|
|
6403
IJmuiden
Aanleg havendammen
CATERPILLAR 966B
1964
Foto Caterpillar activiteiten |
 |
|
|
6405
IJmuiden
Aanleg havendammen
GOTTWALD MK 150 mobiele kraan hijsvermogen 60 ton
1964
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
6409
IJmuiden
Aanleg havendammen
GOTTWALD MK 150 mobiele kraan op de damaanzet voor de zuidelijke
havendam
1964
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
6410
IJmuiden
Aanleg havendammen
Legen van de bakken met steenasfalt door een GOTTWALD MK 150 mobiele
kraan
Met deze kraan werden de damaanzetten gemaakt
1964
Foto archief VBW |
 |
|
|
6411
IJmuiden
Aanleg havendammen
Legen van de bakken met steenasfalt door een GOTTWALD MK 150 mobiele
kraan
1964
Foto archief VBW |
 |
|
|
6413
IJmuiden
Aanleg havendammen
GOTTWALD MK 150 in de takels van een drijvende bok
1964
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
|
Voor het transport van het steenasfalt naar de dammen werden 11 stuks
dumptrucks in opdracht van Bitumarin door LE TOURNEAU gebouwd en kregen
daar dan ook de naam van "Dutch Dump".
De dumptrucks waren diesel elektrisch en hadden een laadvermogen van 25
ton. |
|
|
6423
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief Joop Vellinga |
 |
|
|
6424
IJmuiden
Aanleg havendammen
8 stuks LE TOURNEAU dumptrucks op een rij
1964
Foto archief Henny van Staveren |
 |
|
|
6425
IJmuiden
Aanleg havendammen
Laden van breuksteen met een CATERPILLAR 966A wiellader
1964
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
6426
IJmuiden
Aanleg havendammen
Er word een grotere steenasfaltinstallatie gebouwd, op basis van een
BARBER GREENE installatie
1964
Foto archief VBW |
 |
|
|
6428
IJmuiden
Aanleg havendammen
Opstelling Steenasfaltinstallatie
1964
|
 |
|
|
|
Voor de aanleg van de havendammen werden in opdracht van Rijkswaterstaat
twee kraaneilanden gebouwd voor 10 miljoen gulden per stuk bij de werf
GUSTO in Schiedam.
Hefcapaciteit 25 ton op een reikwijdte van 56 meter. |
|
|
6429
Schiedam
Aanleg havendammen
Kraaneiland "De Lepelaar" in aanbouw op de GUSTO werf
1964
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6430
IJmuiden
Aanleg havendammen
Kraaneiland "De Lepelaar" gearriveerd bij de in aanbouw zijnde
zuidelijke havendam, rechts in beeld de GOTTWALD die de damaanzet voor
zijn rekening nam
1964
|
 |
|
|
6431
IJmuiden
Aanleg havendammen
Aankomst van kraaneiland "De Kraanvogel" op het werk
1964
Foto nationaal archief |
 |
|
|
|
Het kraaneiland "De Lepelaar" arriveerde in juni 1964 op het werk "De
Kraanvogel" in Oktober van dat jaar. |
|
|
6432
IJmuiden
Aanleg havendammen
Aankomst van kraaneiland "De Kraanvogel" op het werk
1964
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6433
IJmuiden
Aanleg havendammen
Doorsnede dam
1964
|
 |
|
|
6434
IJmuiden
Aanleg havendammen
Kraaneiland "De Kraanvogel"
1964
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6435
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6450
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6451
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6452
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6453
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6454
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6455
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6456
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6457
IJmuiden
Aanleg havendammen
1964
Foto archief baggermuseum |
 |
|
|
6460
IJmuiden
Aanleg havendammen
De dam was eigenlijk te smal voor de dumptrucks als ze elkaar moesten
passeren, dat ging dan dus ook een keer verkeerd !
1964
Foto archief Theo Franck |
 |
|
|
6501
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6502
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6503
IJmuiden
Aanleg havendammen
Onder in beeld de oude dammen welke worden verwijderd
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6510
IJmuiden
Aanleg havendammen
Plaatsen van de betonelementen
1965
Foto archief Rijkswaterstaat |
 |
|
|
6511
IJmuiden
Aanleg havendammen
Plaatsen van de betonelementen
1965
Foto archief Rijkswaterstaat |
 |
|
|
6512
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6513
IJmuiden
Aanleg havendammen
Plaatsen van de betonelementen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6514
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6515
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6516
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6517
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6518
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6519
IJmuiden
Aanleg havendammen
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6530
IJmuiden
Aanleg havendammen
Storm, dus onwerkbaar weer !
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6531
IJmuiden
Steenasfaltinstallatie, deels opgebouwd uit delen van een BARBER-GREENE asfaltinstallatie van
de K.M.W.
1965
Foto archief VBW |
 |
|
|
6532
Artikel Maasbode
1965
|
 |
6531
Artikel Maasbode
1965
|
  |
|
|
6601
IJmuiden
Aanleg havendammen
De kraaneilanden bij de noordelijke havendam
1966
Foto archief VBW |
 |
|
|
6701
IJmuiden
Aanleg havendammen
LE TOURNEAU dumptruck opgeknapt voor de verkoop, zijn werk in IJmuiden
zit erop
1967
Foto archief Henny van Staveren |
 |
|
|
|
Op 15 juni 1967 voer Hare Majesteit Koningin Juliana de verbeterde
havenmond van IJmuiden binnen.
Zij opende daarmee symbolisch de veilige toegang voor 80.000 ton schepen
tot de haven van Amsterdam.
Voor bewegende beelden van de aanleg van de havendammen, klik op het
logo en kijk nar de film :
"Ruim baan voor Reuzen"
|
|
 |
|
|
|
Eind 1967 tekenen het Rijk en BITUMARIN een overeenkomst voor de bouw
van het asfaltschip "Jan Heijmans", door de snelle bouw ervan kan het
werkvaartuig al in juni 1968 in gebruik genomen worden.
Het schip is 70 meter lang en 14,5 meter breed, heeft een
asfaltmenginstallatie aan boord met een capaciteit van 250 ton per uur,
en voorraadtanks voor bitumen en silo's voor zand, grind en vulstof.
Het schip is uitgerust met een 40 meter lange stortpijp waarmee
asfaltbanen van 5 meter breed en 10 tot 40 cm dikte op een diepte van 30
meter gelegd kunnen worden.
Het verplaatsen geschied met behulp van ankerkabels en 6 lieren.
De stortpijp is dubbelwandig uitgevoerd en de verdeelmond word verwarmd
met olie, zo heeft het asfalt als het aangebracht word op de bodem een
temperatuur van 140 graden. |
|
|
6801
Het nieuwe asfaltschip de "Jan Heijmans"
1968
|
 |
|
|
6802
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
1968
Foto archief RWS |
 |
|
|
6803
Brouwersdam
"Jan Heijmans" in vol bedrijf
1968
Foto archief RWS |
 |
|
|
6804
Brouwersdam
Asfalt leggen onder water
1968
Foto archief RWS |
 |
|
|
6805
Brouwersdam
Maken van perskaden met zandasfalt
1968
Foto archief Heijmans |
 |
|
|
6806
"Jan Heijmans"
|
 |
|
|
6810
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6811
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6812
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6813
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
Aanvoer van zand per binnenschip
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6814
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6815
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6816
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
Toevoerpijp
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6817
Brouwersdam
"Jan Heijmans"
Lossen van een binnenschip met grind
1968
Foto archief BvT |
 |
|
|
6820
Haringvlietdam
"Jan Heijmans"
Maken van perskaden met zandasfalt
1968
Foto archief VBW |
 |
|
|
6821
Haringvlietdam
"Jan Heijmans"
Met transportband installatie voor het maken van perskaden van
zandasfalt
1968
Foto archief VBW |
 |
|
|
6901
Haringvlietdam
"Jan Heijmans"
1969
Foto archief VBW |
 |
|
|
6902
Oosterscheldedam
"Jan Heijmans" aan de kade in de werkhaven Schelphoek
1969
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6903
Oosterscheldedam
1969
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6904
Oosterscheldedam
De chargemenger
1969
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6905
Oosterscheldedam
"Jan Heijmans"
1969
Foto nationaal archief |
 |
|
|
6910
Opijnen
CATERPILLAR 966 op de werf
1969
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
6911
Opijnen
Salonwagen van de Familie van Staveren op de werf
1969
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7101
Oosterscheldedam
In het voorjaar van 1971 gaat het mis, de "Jan Heijmans" maakt water en
kapseist in de werkhaven Noordland, hij beland daarbij op een van
de slepers die ook zinkt
1971
Artikel De Waarheid |
 |
|
|
7102
Oosterscheldedam
Men vermoed dat er sprake is van sabotage echter later blijken deze
vermoedens ongegrond
1971
Artikel Vrije Volk |
 |
|
|
7103
Oosterscheldedam
De gekapseisde "Jan Heijmans" met een bergingschip
1971
Artikel de Telegraaf |
 |
|
|
|
De "Jan Heijmans" word leeggepompt, gelicht en afgevoerd naar een werf
waar het schip word gerestaureerd en verbouwd, dit was overigens al
besloten voor het schip was gekapseisd.
Het werd nu geschikt gemaakt voor het maken en leggen van 17 meter brede
en 220 meter lange steenasfaltmatten, hiertoe word het caisson verbreed
naar 23,3 meter en verlengd tot 97,2 meter lengte, in het casco komen
tanks voor de opslag van zoutwaterballast, drinkwater, 2 bitumentanks
voor 300 ton, twee vulstofsilo's voor 340 ton, 5 brandstoftanks voor 40
ton gasolie en 120 ton stookolie, drie machinekamers en 13
manschappen-verblijven waar 24 bemanningsleden kunnen overnachten.
Bovendeks vinden we het centraal bedieningshuis, keuken, messroom,
laboratorium, was- kleed en magazijn ruimten en nog een vulstoftank voor
300 ton. |
|
|
7201
Oosterschelde
De herstelde en gemodifiseerde
"Jan Heijmans"
1972
|
 |
|
|
7203
In 1972 gaat ook de Hollandsche Beton Groep als derde partij
participeren in BITUMARIN
1972
Artikel De Tijd |
 |
|
|
7204
Leggen van menbramen in een wateropvangbassin
1971
Foto archief VBW |
 |
|
|
7205
Hoek van Holland
Aanleg havenpier als onderaannemer van de HBM
CATERPILLAR 950 en 966B
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7206
Hoek van Holland
CATERPILLAR 950
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7207
Hoek van Holland
CATERPILLAR 966A
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7208
Hoek van Holland
Aanleg havenpier als onderaannemer van de HBM
CATERPILLAR 950
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7209
Hoek van Holland.
Aanleg havenpier
Transport gietasfalt
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7210
Hoek van Holland
BARBER GREENE en AMMANN
Asfaltinstallaties van KMW en HEIJMANS.
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7211
Hoek van Holland
Asfaltinstallaties van KMW en HEIJMANS
1972
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7401
Oosterschelde
Leggen van asfalt onder water in de monding, op de achtergrond de
pijlers van de kabelbaan, de Oosterschelde zou toen nog steeds
afgesloten worden
Augustus
1974
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
7402
Oosterschelde
Augustus
1974
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
|
In 1975 werd de "Jan Heijmans" voorzien van hijsinstallaties aan de
voorzijde waarmee de geprefabriseerde steenasfaltmatten ook op de
oevers konden worden aangebracht. |
|
|
7601
Oosterschelde
Fabricage steenasfaltmatten op de "Jan Heijmans"
1976
Foto archief BvT |
 |
|
|
7602
Oosterschelde
Fabricage steenasfaltmatten op de "Jan Heijmans"
1976
Foto archief BvT |
 |
|
|
7603
Oosterschelde
Fabricage steenasfaltmatten op de "Jan Heijmans"
1976
Foto archief BvT |
 |
|
|
7604
Oosterschelde
1976
Foto archief BvT |
 |
|
|
7605
Oosterschelde
Fabricage steenasfaltmatten op de "Jan Heijmans"
Augustus
1976
Foto archief BvT |
 |
|
|
7610
Werkhaven Schelphoek
GOTTWALD MK 150
1976
Foto Henny van Staveren
|
 |
|
|
7611
Werkhaven Schelphoek
POCLAIN LC80
1976
Foto Henny van Staveren
|
 |
|
|
7612
Werkhaven Schelphoek
POCLAIN LC80
1976
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7701
Werkhaven Schelphoek
POCLAIN LC80 op transport is ingeruild
1977
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7702
Werkhaven Schelphoek
POCLAIN LC80 op transport is ingeruild
1977
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7703
Werkhaven Schelphoek
De vervanger van de POCLAIN een LIEBHERR 911 LC
1977
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
7705
Oosterschelde
De "Jan Heijmans " aan het werk in de monding van de Oosterschelde
en hier druk doende met het aanbrengen van asfalt onder water op de
achtergrond de bouwput schaar in aanbouw
1977
Foto archief VBW |
 |
|
|
7801
Oosterschelde - werkeiland Noordland
1978
Foto archief BvT |
 |
|
|
7802
Advertentie
1978
P.Z.C. |
 |
|
|
7901
Oosterschelde
Leggen steenasfaltmatten
1979
Foto archief RWS |
 |
|
|
7902
Oosterschelde
Leggen steenasfaltmatten
1979
Foto archief BvT |
 |
|
|
7903
Oosterschelde
Leggen steenasfaltmatten
1979
|
 |
|
|
7904
Oosterschelde
Leggen steenasfaltmatten
1979
|
 |
|
|
7905
Oosterschelde
Aanbrengen gietasfalt
1979
Foto archief BvT |
 |
|
|
7906
Advertentie
1979
archief Telegraaf |
 |
|
|
8001
Oosterschelde
De "Jan Heijmans" aan het werk in het sluitgat Roompot
1980
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8002
Oosterschelde
1980
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8003
Oosterschelde
1980
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8005
Opijnen
De GOTTWALD op de werf
1980
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
8010
Opijnen
Productie van Asfaltmatten
De machine hiervoor werd door Bitumarin zelf ontwikkeld en gebouwd
1980
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
8011
Opijnen
Productie van Asfaltmatten
1980
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
8012
Opijnen
Productie van Asfaltmatten
1980
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
8013
Opijnen
Productie van Asfaltmatten
Commandocabine
1980
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
8014
Opijnen
J.L.G. Hoogwerker
1980
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
8101
Zeebrugge (België)
Asfaltinstallatie voor de productie van zandasfalt dat word gebruikt
voor de aanleg van de pieren voor de nieuwe buitenhaven
1981
Foto VBW |
 |
|
|
8102
Zeebrugge (België)
Verwerken van het zandasfalt
1981
Foto VBW |
 |
|
|
|
In 1981 word de Jan Heijmans voor de derde keer verbouwd, nu krijgt hij
er een taak bij, steenstorter, voor het bestorten van de door de Cardium
aangebrachte funderingsmatten waarop de pijlers worden geplaatst.
Hiervoor word hij voor deze verbouwing in April naar de werf van
Wilton-Feijenoord gedirigeerd en later in de werkhaven Schelphoek verder
afgebouwd, in decenber van dat jaar vonden de eerste proeven met het
verbouwde schip plaats.
Het ponton werd aan beide zijden over een lengte van 100 meter met 8
meter verbreed, werden er 12 voorraadsilo's geplaatst voor 3500 ton
grind-zand welke worden gevuld door twee overslagkranen met een
capaciteit van 200 ton/uur.
Via transportbanden gaat het materiaal naar de eerste of tweede
stortpijp. Deze stortpijpen, ontzandingsinstallatie en spuitbalk waren
ondergebracht in een ladderconstructie.
Een stortpijp brengt een laag grind-zand aan van 85 cm dikte, de tweede
stortpijp brengt een laag grof grind aan van 40 cm dikte met een breedte
van 8 meter, op deze manier heeft men een stortcap. van 2200 ton per uur
werd max. 5 meter per minuut bewerkt. |
|
|
8105
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
|
 |
|
|
8106
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8107
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8108
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8109
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
Een nieuwe ruimere Commando cabine / stuurhut
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
81109
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8111
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8112
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8113
Werkhaven Schelphoek
Ombouw "Jan Heijmans" tot steenstorter
1981
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8201
Leggen van een geprefabriceerd menbraam bij een spaarbekken
Jaren '80
Foto Archief VBW |
 |
|
|
|
BITUMARIN is intussen ook actief in het buitenland, zo is men zoals
eerder vermeld betrokken bij de bouw van de pieren in Zeebrugge en is
men betrokken bij de bouw van Stuwdammen in Hong Kong, Engeland en
Noorwegen, in Egypte en Bangladesh werden oevers verdedigd . |
|
|
8202
Leggen van asfalt op taluds van een spaarbekken een aangepaste DEMAG
asfaltafwerkmachine
Jaren '80
Foto archief VBW |
 |
|
|
8210
Werkhaven Schelphoek
De "Jan Heijmans" gereed voor zijn werk als steenstorter
1982
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8212
Werkhaven Schelphoek
1982
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8213
Werkhaven Schelphoek
1982
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8214
Werkhaven Schelphoek
1982
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8215
Werkhaven Schelphoek
1982
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8216
Werkhaven Schelphoek
1982
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8220
Leggen van steenasfaltmatten, als oeververdedeging van een kanaal
jaren '80
Foto archief VBW |
 |
|
|
8221
Leggen van steenasfaltmatten met een drijvende bok
jaren '80
Foto archief VBW |
 |
|
|
8222
De Roerketel voor het mengen en verwarmen van gietasfalt op een ponton
jaren '80
Foto archief VBW |
 |
|
|
8301
Oosterschelde
De "Jan Jeijmans" aan het werk als steenstorter, hier word hij
bevoorraad door een overslagkraan van de OVET
1983
Foto archief VBW |
 |
|
|
8401
Oosterschelde
1984
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8402
Werkhaven Schelphoek
1984
Foto Huub van Dijk
|
 |
|
|
8403
Werkhaven Schelphoek
1984
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8404
Werkhaven Schelphoek
1984
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8501
Kamperland - Onrustpolder
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
|
In het kader van de Deltawet word de zeewering bij de onrustpolder
aangepakt, hiertoe word de dijk verhoogd van 8.00 tot 12.55m +NAP.
Aan de zeezijde word volgens bestek 55.000M2 asfalt worden verwerkt met
een dikte van 0,2m, hiervoor was 27.500 ton waterbouwasfalt benodigd,
bij de aanbesteding dient BITUMARIN een alternatief in, een nieuwe
hergebruiktechniek van oud asfalt gecombineerd met een (nieuwe)
machinale verwerking van het geregenereerde asfalt, aanvankelijk was de
opdrachtgever hierover niet zo enthousiast maar met een proefopstelling
werd de goede kwaliteit aangetoond en BITUMARIN ontving de opdracht. |
|
|
8502
Kamperland - Onrustpolder
Opbouw van de asfaltinstallatie
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8504
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op de dijk met een zelf ontwikkelde en
gebouwde asfalt-talud-afwerkmachine
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8505
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op het dijktalud
De machine word bevoorraad met een RUSTON 30RB rupskraan met grijper van
DEKKER
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8506
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op het dijktalud
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8507
Kamperland - Onrustpolder
Spreiden met een HITACHI UH06 hydraulische graafmachine
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8510
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op het dijktalud
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8511
Kamperland - Onrustpolder
Aanvoer asfalt met een VOLVO dumper
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8512
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op het dijktalud
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8513
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op het dijktalud
Asfalt-talud-afwerkmachine ontwikkeld en gebouwd door de eigen TD
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8514
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen van het asfalt op het dijktalud
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8515
Kamperland - Onrustpolder
Asfaltinstallatie ontwikkeld en gebouwd door de eigen TD en geschikt
voor de verwerking van gerecycled asfalt
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8522
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen asfalt op de dijk
1985
Foto Archief Henny van Staveren |
 |
|
|
8523
Kamperland - Onrustpolder
Aanbrengen asfalt op de dijk
1985
Foto Archief Henny van Staveren |
 |
|
|
8524
Kamperland - Onrustpolder
Asfalt-talud-afwerkmachine
1985
Archief Henny van Staveren |
 |
|
|
|
Bestaande asfaltafwerkmachines kunnen de in de waterbouw gangbare
laagdiktes van 20 cm niet in een arbeidsgang aanbrengen, wat wel de eis
is, dus ontwikkelde en bouwden de T.D. van BITUMARIN in minder van 3
maanden tijd een spreidmachine die dit wel kan, met een balk van 5 meter
en die een laag asfalt van tot wel 25 cm dikte in één keer kan
aanbrengen zonder onvlakheden. |
|
|
8525
Kamperland - Onrustpolder
Asfaltinstallatie voor het verwerken van gerecycled asfalt
1985
Foto Archief Henny van Staveren |
 |
|
|
8526
Kamperland - Onrustpolder
Asfaltinstallatie voor het verwerken van gerecycled asfalt
In de rechter doseur word gerecycled en in de linker word nieuw asfalt
geproduceerd door de asfaltinstallatie van KWS in Goes gestort, de
menger 4 zorgt voor de juiste mengsel
1985
Archief Henny van Staveren |
 |
|
|
|
Naast de bouw van de asfaltafwerkmachine had men nog een uitdaging in
die 3 maanden, de bouw van een asfalt-produktie eenheid voor de
verwerking van oud asfalt, men ontwikkelde een systeem waarbij het oude
asfalt in twee droogtrommels word verwarmd d.mv. olie met een
temperatuur van 200 graden Celsius, voordeel van dit systeem is dat niet
met een vlam word gewerkt en er dus geen stofdeeltjes vrijkomen waardoor
de ontstoffing-installatie overbodig is. |
|
|
8533
Kamperland - Onrustpolder
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8534
Kamperland - Onrustpolder
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8535
Kamperland - Onrustpolder
Asfaltinstallatie
1985
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8540
Krantartikel
1985
Telegraaf |
 |
|
|
8901
Breskens
Verzwaren zeedijk
Menginstallatie voor het produceren van gietasfalt, zandasfalt word
elders geproduceerd in een stationaire installatie en in deze
installatie gemengd met extra bitumen zodat gietasfalt ontstaat
1989
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8902
Breskens
Verzwaren zeedijk
1989
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8903
Breskens
Verzwaren zeedijk
1989
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8904
Breskens
Verzwaren Zeedijk
Menginstallatie voor het produceren van gietasfalt
1989
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
8905
Breskens
Verzwaren Zeedijk
Menginstallatie voor het produceren van gietasfalt
1989
Foto Huub van Dijk |
 |
|
|
9001
Opijnen
De GOTTWALD MK 150 is verkocht en word transport gereed gemaakt
jaren '90
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
9002
Opijnen
jaren '90
Foto Henny van Staveren |
 |
|
|
|
In de jaren negentig verbreed BITUMARIN haar werkterrein,
dijkverzwaringen, glooiingswerken, milieutechniek en het ontwerpen en
realiseren van milieuvriendelijke oevers behoren voortaan tot hun
standaardpakket.
In het jaar 2000 word het 40 jarig jubileum gevierd, echter vier jaar
later is de werkvoorraad erg afgenomen en besluiten Heijmans en de
K.W.S. ( De H.B.G. was al afgevallen als partner) hun dochter-bedrijf op
te heffen en komt er een einde aan aan een bijzonder innovatieve unieke
onderneming die vele asfaltproducten en uitvoeringstechnieken voor de
toepassing in waterbouwkundige werken uitvond en met succes toepaste. |
|
|
|
|
|
 |