COBETON
Geldermalsen
 

 

 
 
   
  COmbinatie BETON verhardingen een samenwerkingsverband tussen : H.W.Z.,  K.W.S. en BALLAST NEDAM, ontstaan begin jaren zeventig bij de aanleg van cementbetonverhardingen op Schiphol toen de drie besloten hun afdelingen betonverhardingen samen te voegen, later werden er door de combinatie diversen wegen voorzien van betonverhardingen zoals de N 261 voor de provincie Noord Brabant en in 1984 een deel van de A 1 van De Lutte - De Poppe tot aan de grens met Duitsland, het was hier weer voor het eerst in 30 jaar dat de opdrachtgever Rijkswaterstaat koos voor een betonverharding op een rijksweg.
Maar de meeste betonverhardingen werden aangebracht op vliegvelden, naast Schiphol ondermeer Maastricht Airport, Welschap, Eelde, Soesterberg, Deelen, Gilze-Rijen, Twente en De Peel.
Zo werd er op Schiphol zo'n een miljoen vierkante meter voorgespannen beton aangebracht op de parkeerplatforms rondom de pieren.
Het verwerken van het beton geschiedde in den beginne met de  "betontrein" hiermee werden rijbanen tot 8,20 meter breedte aangelegd, echter meer en meer werd de "Slipformpaver" ingezet eerst voor wegbreedtes tot 5 meter later waren wegbreedtes van meer dan 10 meter geen enkel probleem en zo verdween de betontrein eind jaren tachtig van de projecten.
   
7801

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Opbouw van een nieuwe S.G.M.E. betonmenginstallatie







mei 1978

Foto Huub van Dijk
   
7802

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Het molenterrein gereed, naast de S.G.M.E. is een MULDER Tegelen installatie gebouwd





juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7803

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Op het aan te leggen wegdek is de bekistingrails voor de betontrein aangebracht en de op-afritten zijn voorzien van wapening








juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7804

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Opbouw van een nieuwe A.B.G. betontrein aan het begin van het tracé onder Esbeek






juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7805

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De betoncentrales voor het eerst in gebruik








juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7806

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De betontrein op weg



















juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7807

Hilvarenbeek - Aanleg N 261













juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7808

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Links word de stabilisatie aangebracht






juli 1978

Foto Huub van Dijk
   
7809

Hilvarenbeek - Aanleg N 261








juni 1978

Foto Huub van Dijk
   
7810

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

passage van een viaduct onder Esbeek







september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7811

Hilvarenbeek - Aanleg N 261














september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7812

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De laatste machine in de trein is een S.G.M.E. veegmachine hiermee word het wegdek opgeruwd







september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7813

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Aan het einde van het tracé worden de machines verplaatst naar de andere rijbaan met behulp van een GROVE TM 800 kraan van HOLLEMAN Breda







september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7814

Hilvarenbeek - Aanleg N 261










september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7815

Hilvarenbeek - Aanleg N 261























september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7816

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Het molenterrein









september 1978

Foto Huub van Dijk
   
7818

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Het laatste stuk van de betonverharding van de hoofdbaan in uitvoering




















oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7819

Hilvarenbeek - Aanleg N 261







oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7820

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Detail veegmachine







oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7821

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Wegdek gereed












oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7822

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Rijbaan gereed, de machines worden van de rails gehesen met een GROVE TMS 375 LP van Holleman en met opleggers verplaatst naar de nog aan te leggen op en afritten bij de Diessenseweg














oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7823

Hilvarenbeek - Aanleg N 261











oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7824

Hilvarenbeek - Aanleg N 261



















oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7825

Hilvarenbeek - Aanleg N 261








oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7826

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Aanvoer cement voor de betonmenginstallaties met bulkwagens







oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7827

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De betontrein word opgesteld bij de Diessenseweg







oktober 1978

Foto Huub van Dijk
   
7828

Hilvarenbeek - Aanleg N 261














november 1978

Foto Huub van Dijk

 

 
7829

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Krimpvoeg, duidelijk is te zien dat het wegdek enkele centimeters diep word ingezaagd waarna het zelf verder scheurt, op deze plek zijn vooraf "deuvels" (stalenpennen) aangebracht in het toen nog verse beton
















november 1978

Foto Huub van Dijk

 

 
7830

Hilvarenbeek - Aanleg N 261











november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7831

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Een zijkipper kipt zijn lading beton in de voorste spreidmachine.
Het beton word in twee lagen aangebracht







november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7832

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Spreiden van de beton de eerste laag bestaat uit een grof mengesel welke word gemaakt in de C.S.E.M. centrale










november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7833

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Verdichten van de eerste laag beton











november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7834

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Aan de achterzijde word de laag opgeruwd voor het aan brengen van de tweede laag








november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7835

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Spreidmachine twee brengt de tweede laag beton aan deze beton met fijner grind word gemaakt met de MULDER installatie




november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7836

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Verdichten van de tweede laag met verdichter twee









november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7837

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Achter de verdichter een afrijdbalk









november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7838

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Met deze machine de "supersmooter" word het wegdek superstrak afgewerkt









november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7839

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Na afwerkmachine twee worden de randen met de hand afgewerkt









november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7840

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Als laatste de borstelmachine, na deze behandeling word er nog een chemisch middel op het wegdek aangebracht om een te snelle uitharding van het beton te voorkomen







november 1978

Foto Huub van Dijk
   
7841

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Het beton van de vluchtstrook word aangebracht met een S.G.M.E. slipformpaver









december 1978

Foto Huub van Dijk
   
7842

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Wapening in het wegdek waar een gastransportleiding word gekruist







december 1978

Foto Huub van Dijk
   
7843

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Diamantzaagmachine van POSHELL voor het zagen van de dwarsvoegen








december 1978

Foto Huub van Dijk
   
7901

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Vorstverlet





Januari 1979

Foto Huub van Dijk
   
7902

Hilvarenbeek - Aanleg N 261










Januari 1979

Foto Huub van Dijk
   
7903

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Vorstverlet





















Januari 1979

Foto Huub van Dijk
   
7904

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De betontrein legt de laatste meters op dit werk, de GROVE TM 800 van huistransporteur Holleman staat gereed om de machines op de dieplader te plaatsen












Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7905

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Een van de Spreiders in de takels








Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7906

Hilvarenbeek - Aanleg N 261













Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7907

Hilvarenbeek - Aanleg N 261












Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7908

Hilvarenbeek - Aanleg N 261












Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7909

Hilvarenbeek - Aanleg N 261








Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7910

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Een van de verdichtingsmachines in de takels



















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7911

Hilvarenbeek - Aanleg N 261
























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7912

Hilvarenbeek - Aanleg N 261






















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7913

Hilvarenbeek - Aanleg N 261













Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7914

Hilvarenbeek - Aanleg N 261























Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7915

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De machines worden tijdelijk op het terrein bij de betoninstallaties opgeslagen



















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7916

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Lossen van een van de spreiders met een 40 tons GROVE TMS 375 LP









Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7917

Hilvarenbeek - Aanleg N 261












Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7918

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Leggen van de vluchtstroken met een S.G.M.E. slipformpaver








Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7919

Hilvarenbeek - Aanleg N 261










Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7920

Hilvarenbeek - Aanleg N 261













Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7921

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Het pas gelegde wegdek word netjes afgedekt










Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7922

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Vullen van de dosseurs van de MULDER betoncentrale met een O&K wiellader van SPIERINGS uit Hilvarenbeek










Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7923

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

MULDER betoncentrale




















Maart 1979

Foto Huub van Dijk
   
7924

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Afbreken van de C.S.E.M. betoncentrale





















April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7925

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Afbreken van de C.S.E.M. betoncentrale met een LIEBHERR LT 1050 van KREIKE uit Halfweg


















April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7926

Hilvarenbeek - Aanleg N 261























April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7927

Hilvarenbeek - Aanleg N 261










April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7928

Hilvarenbeek - Aanleg N 261























April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7929

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

De weg nagenoeg gereed








April 1979

Foto Huub van Dijk
   
7930

Hilvarenbeek - Aanleg N 261

Afbreken van de MULDER betoncentrale



















December 1979

Foto Huub van Dijk
   
8001



De betontrein hier met een samengesteld met een spreider
















Jaren '80

   
8401

Oldenzaal - Aanleg A1

Aanvoer van een nieuwe CATERPILLAR
(C.M.I.) SF-350 slipformpaver









1984

Foto Archi Prinsen
   
8402

Oldenzaal - Aanleg A1

CATERPILLAR (C.M.I.) SF-350 Opbouw van de slipformpaver hier bijna gereed voor ingebruikname









1984

Foto Archi Prinsen
   
 
   
8901

Weert - Aanleg A2 Slingertracé

CATERPILLAR (C.M.I.) SF-350










1989

Foto archief RWS
   
8902

Weert - Aanleg A2 Slingertracé










1989

Foto archief RWS
   
8903

Weert - Aanleg A2 Slingertracé

Afdekken wegdek ter voorkoming van het te snel drogen van het beton
.







1989

Foto archief RWS
   
8904

Weert - Aanleg A2 Slingertracé













1989

Foto archief RWS
   
8907

Weert - Aanleg A2 Slingertracé

Aanbrengen betonverharding in twee lagen, met twee slipfompavers, op de foto aanbrengen van de toplaag met een open structuur (soort ZOAB).














1989

Foto archief RWS
   
8907

Weert - Aanleg A2 Slingertracé






















1989

Foto archief RWS
   
8908

Weert - Aanleg A2 Slingertracé




















1989

Foto archief RWS
   
8910

Weert - Aanleg A2 Slingertracé























1989

Foto archief RWS
   
8911

Weert - Aanleg A2 Slingertracé


Duidelijk is de open structuur van de toplaag te zien.




















1989

Foto archief RWS
   
9401

Amsterdam - Schiphol

Betonmenginstallaties.





















1994

Foto Archief Prinsen
   
9402

Amsterdam - Schiphol

Betonmenginstallaties.












1994

Foto Archief Prinsen
   
9403

Amsterdam - Schiphol

PARKER Puinbreker voor het recyclen van beton










1994

Foto Archief Prinsen
   
9405



PARKER Puinbreker verhuurd aan KWS









1994

Foto Archief Prinsen
   
9406



PARKER Puinbreker






















1994

Foto Archief Prinsen
   
9407



PARKER Puinbreker












1994

Foto Archief Prinsen
   
9408



PARKER Puinbreker












1994

Foto Archief Prinsen
   
9409



PARKER Puinbreker










1994

Foto Archief Prinsen
   
9415



A.B.G. betonspreider











1994

Foto Archief Prinsen
   
9416



A.B.G. betonverdichter







1994

Foto Archief Prinsen
   
9417



A.B.G. betonverdichter












1994

Foto Archief Prinsen
   
9418



A.B.G. betonverdichter












1994

Foto Archief Prinsen
   
9901



Modificeren van de C.M.I. Slipform-paver.










1999

Foto Archief Prinsen
   
9902



C.M.I. Slipform-paver.









1999

Foto Archief Prinsen
   
9903



C.M.I. Slipform-paver.










1999

Foto Archief Prinsen
   
20201

Rotterdam - Botlekspoortunnel

Aanbrengen tnnelinterieur voor de spoorbaan in de tunnel met een slipformpaver, bij de ingang van de tunnel word de beton geladen in een dumper, die het de naar de paver transporteert








2000

Foto Gomaco
   
20202

Rotterdam - Botlekspoortunnel

Overslag beton in de voorraadsilo in de tunnel
















2000

Foto Gomaco
   
20203

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver












2000

Foto Gomaco
   
20204

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver




















2000

Foto Gomaco
   
20205

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver














2000

Foto Gomaco
   
20206

Rotterdam - Botlekspoortunnel

De GOMACO slipformpaver

















2000

Foto Gomaco
   
20501

Utrecht - KWS werf

Beton dumpers











2005

Foto Remko Wagemakers
   
20601

Utrecht - KWS werf

Beton dumper gebouwd door Van Gemert Asten










2006

Foto Stevin monteur
   
20602

Utrecht - KWS werf

Beton dumper gebouwd door Van Gemert Asten








2006

Foto Stevin monteur
   
20603

Utrecht - KWS werf

Dwars geplaatste cabine voor makkelijk vooruit en achteruit rijden







2006

Foto Stevin monteur
   
20604

Utrecht - KWS werf

Voorzien van een DAF 1160 motor











2006

Foto Stevin monteur
   
 
   
  In het begin van deze eeuw loopt de werkvoorraad verder terug en besluiten de partners, KWS, Ballast Nedam en BAM om COBETON op te heffen.