FIGEE
Haarlem
 
   
 
   
Foto's en tekst deels van Ad Gevers  
  De stoommachinefabriek van Hendrik FIGEE was gelegen aan het Spaarne.
In 1866 werden de broers Thomas Figee en
Hendrik Figee jr opgenomen in het vennoot van het bedrijf van hun vader, een jaar later werd de naam van het bedrijf veranderd in Gebroeders Figee.
In 1883 kochten de Gebr. FIGEE Figee de scheepswerf "Conrad" die aan de andere kant van het Spaarne in Haarlem was gelegen. De werf was vernoemd naar ingenieur Frederik Willem Conrad (1800-1870).
Figee wilde ook
baggermolens gaan maken; die zouden kranen nodig hebben die door Figee aangeleverd konden worden. Het bedrijf werd dan ook een snel specialist in het bouwen van kranen, met name havenloskranen en bovenloop kranen.
Ook werden er enkele excavateurs gebouwd.
   
0010


Excavateur voor het graven van sleuven
   
0011


Excavateur
   
  Toch was er regelmatig vraag voor een kraan welke ingezet moest worden bij het grondverzet.
   
0012


Grijperkraan
   
  Er werd een grijpertopkraan ontwikkeld op een rupsonderstel en wel in drie verschillende uitvoeringen.
Volgens de hijstabel van FIGEE konden deze kranen uitgevoerd worden als dragline, met als keuze een 600, 800 of 1000 liter bak.
   
0013


Grijpertopkraan op rupsonderwagen
   
0014


Grijperkraan op rupsonderwagen met poliepgrijper.
   
0015


Grijper kraan op rupsen
   
0016


Grijperkraan op rupsen bij de bouw van de verkeersbrug bij Zaltbommel in 1931
   
0017


Grijperkraan
   
0018


Grijperkraan
   
0019


Grijperkraan
   
  Toch kwam men uiteindelijk tot de bouw van een echte dragline de Cycloop genaamd.
Er werden in de periode 1945, 1946 slechts zes exemplaren van gebouwd, allen met een bakken met een inhoud van 1000 liter.
   
0020


De "Cycloop".
   
0021


Een omgevallen Cycloop.
   
  Na de tweede wereldoorlog kwam het Marshallplan op gang, het hulpprogramma van de Amerikanen, waardoor er naar verhouding veel goedkope draglines op de Nederlandse markt verschenen.
Hier kon FIGEE niet tegen concurreren en stopte de productie van draglines.

In 1956 hervatte FIGEE voor korte tijd de productie van draglines door de licentie over te nemen van STORK kranenbouw voor het assembleren van de Amerikaanse LORIAN 26 in Nederland omgedoopt tot type  L 25A.
Bij de assemblage werden steeds meer onderdelen vervangen door in eigen beheer geproduceerde onderdelen zoals, giekschijven, rupsplaten en pennen en delen van de onderwagen op den duur werd een  kwart van de machine zelf geproduceerd en kwam driekwart aan in grote kisten waardoor er een opslag probleem ontstond op het fabriekterrein, er werd dan ook naarstig gezocht om van deze lastige situatie af te komen, die oplossing werd gevonden door LORIAN zelf die de assemblage verplaatste naar Apeldoorn, twee technici en een administrateur werden van FIGEE overgenomen.
   
0025


Een "Nederlandse" LORIAN type L 25A verlaat het fabrieksterrein.
   
0026


Advertentie van GEVEKE die de LORIAN in haar leveringsprogramma had opgenomen.
   
0027


LORIAN Type L 25A.