HOVERS Constructie Tilburg  
 
   
 

Antoon Hovers en Jan van de Schoot richten in 1904 Machinefabriek A. Hovers Tilburg op, in oktober van dat jaar hebben ze een werkplaats die plaats bied aan een twintigtal arbeiders, hun werk, ijzerbouw in algemene zin zoals licht smeedwerk en goederenliften, echter de hoofdzaak betreft de vervaardiging droogplaatjes voor bakstenen en van een verbeterd model steenpers voor de baksteenindustrie. 

   
0001

Antoon Hovers en Jan van der Schoot
   
0005

Droogplaatjes voor de baksteenindustrie
   
  Al snel komt er vraag naar nieuwe en modernere machines waarvan de Excvavateur toch de belangrijkste is, deze worden afgezet bij steen, cement en pannenfabrieken in binnen en buitenland, maar ook bij aannemers van grond en kanaalwerken, in 1907 word de eerste afgeleverd.
   
0701

De eerste gebouwde excavateur word  geleverd aan de Opijnensche Steenfabriek in Opijnen a/d Waal

Max graafdiepte 5 meter, aandrijving elektrisch en capaciteit 200 M3 per dag








1907
   
  Naast de excavateurs bouwt men los- laad en transportinrichtingen voor klei,grind en zand en gaat men in 1911 voor de Staatsmijnen in Limburg, schudgoten en mijnwagens bouwen.
   
1101

Ontwerp mijnwagens voor steenkool en stuthout en schudgoten

























1911
   
1301

De te bouwen Excavateurs worden snel groter hier een hoog-diep bagger geleverd aan een Belgische klant

















1913
   
  Meer in 1913 / 1914 geleverde Excavateurs klik hier
   
1401

Advertentie





1914
   
  Na de Eerste Wereldoorlog (+/- 1918) word de export van de machines naar België problematisch door de hoge tolkosten, om de Belgische klant te blijven behouden besluit men een dochterfabriek op te richten in Turnhout onder de naam Constructiewerkhuizen en Gieterijen van Turnhout  (Ateliers de Construction et Fonderies de Turnhout) ofwel ATELFOND. ( voor de geschiedenis van ATELFOND klik HIER )
In Tilburg spreekt men nu van de N.V. Tilburgsche Constructiewerkplaatsen en Machinefabriek v.h. A. Hovers
   
2001

Voor het Wilhelminakanaal worden diverse ophaal en draaibruggen gebouwd















1920
   
   
  Rond 1930 hebben in  Nederland en België de fabriekshallen en opslagterreinen een oppervlakte van 12.000M2 en werken er 100 - 150 arbeiders en word er jaarlijks 2,5 tot 3,5 miljoen kilo staal verwerkt.
   
3001

Fabriek









1930
   
3002

Fabriek

Naast de excavateurs worden ook de de bijbehorende smalspoorkipwagons gebouwd
   
3003

Fabriek
   
3004

Nieuwe fabriekshal in aanbouw
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  In 1937 word de eerste dragline gebouwd, het ontwerp is van Toon Hovers een volle neef van Antoon Hovers de machine word op de markt gebracht als type 350 wat gebaseerd is op de bakinhoud (in liters)